1 2 3
Lyst til å reise verden rundt på første klasse
– og tjene gode penger?

Les mer!
REISELIVSAKADEMIET

Blir etablert i løpet av annet halvår 2012
 
« Tilbud tilbake
Tilbud fram »  Learn more
HER KAN DIN ANNONSE STÅ!

Ta kontakt.

Interdum ullamcorper maecenas
Orci maecenas. Tincidunt tempus, integer viverra lorem praesent magna parturient  « Tilbud tilbake  Ta kontakt
Cruise over Atlanterhavet

Av Rene Maoyuan for Destinasjoner (april 2012)

I 1972 skrev Maurice Sendak barneboken Rikketi dikketi plopp! eller Livet må være noe mer. Vi fikk assosiasjoner til denne tittelen etter et cruise med Queen Mary 2. Hvis du ønsker å gjenoppleve tiden da fasjonable mennesker ’krysset dammen’ på en dertil egnet Amerika-båt blir kanskje Queen Mary 2, eller QM2 som den kalles på fagsjargong, en skuffelse. Hvis derimot hensikten er en luksuscruise over Atlanteren, er dette vakre byggverket med en kostpris på 4,8 milliarder kroner mer et flytende hotell enn en Amerikabåt. Den er bare helt utrolig.

reiseliv_reiselyst_queen_mary_2

QM2 forsøker ikke å etterligne den polerte engelske overdådigheten som kjennetegnet den første Queen Mary. Den øyenfallende overdrevne stilen som overlevde langt inn i 1950-tallet, med kvinner i selskapskjoler og lange selskapshansker og menn som ikke kunne tenke seg å innta middagen i noe annet enn ’dinner jackets’, ville ikke funnet seg til rette sammen med dagens cruisepassasjerer.

Med en kapasitet på 2.600 passasjerer har skipet fem lugarklasser. Den største, som kalles Queen’s Grill kategori, består av to rom og er på over 200 kvadratmeter, inklusive balkong. De minste lugarene, Britannia Innside og Britannia Oceanview, er på cirka 15 kvadratmeter, og den eneste forskjellen er at lugarene med havutsikt har et relativt lite rundt vindu.

Vi valgte Britannia Premium Balcony kategorien, som er omkring 25 kvadratmeter og inneholder en king size seng, komfortabel salong, skrivebord med stol, et kaffebord som hever seg til serveringshøyde ved romservice, et lite, men praktisk baderom med dusj, og det er rikelig med garderobeplass, hvis du begrenser hva du tar med deg. E-post er tilgjengelig via den interaktive TV’en, og det finnes dataport for bærbar PC og telefon, og i tillegg er det kjøleskap og hårføner. Balkongen har bord og terrassestoler. Alt i alt hadde vi det komfortabelt, men vi vil ikke anbefale de minste lugarene.

Alle passasjerene har tilgang til alle skipets tilbud og restauranter, med unntak av Queens Grill, som er forbeholdt passasjerene i duplex-lugarer, suiter og penthouse, og Princess Grill, som er forbeholdt passasjerene i juniorsuiter.

Britannia restaurant, som har flere etasjer, og hvor vi spiste de fleste av våre måltider, har gjort en fantastisk jobb ved å dele opp et område like stort som en halv fotballbane, slik at du faktisk ikke blir klar over størrelsen. Måltidene var nesten alltid velsmakende, og variasjonen var imponerende. Rettene var alltid godt tilrettelagt og ble servert med inspirasjon. Vi var henrykt over å finne den sjeldent serverte røkte koljen på frokostmenyen.

I løpet av overfarten kunne vi nyte retter som smørdampet hummer, sprøtt søtbrød, skinkeskank og svakt krydret karritilsatt risotto. En omfattende vinliste ga oss muligheten til å kjøpe avgjort overprisede viner.

En kveld valgte vi å spise i Todd English restaurant, en opplevelse vi angret på i ettertid siden vi måtte betale ekstra for et måltid som var likegyldig tilberedt og like uvørent servert. Stedet er oppkalt etter den berømte kjøkkensjefen, men hans evner må ha blitt gjenglemt et helt annet sted.

Queen og Princess Grills har to bordserveringer hver kveld, men de andre restaurantene ikke har faste spisetider. Vi var skuffet over at få menn kledde seg om til middag, selv på kvelder som var ment å være litt mer formelle.

Det er praktisk talt umulig å kjede seg på QM2 med sine titalls barer og salonger, fem svømmebasseng, en omfattende Canyon Ranch Spa, store trimrom, foredragstilbud, kasino, teateroppføringer hver kveld, planetarium som også viser filmer i 3D, bibliotek med omkring 8.000 bøker, golfsimulator, og sikkert flere tilbud vi ikke hadde tid til å oppdage.

reiseliv_reiselyst_QM2_ballroom

Mens de velpolerte britiske offiserene er levninger etter cruisefartens gullalder, er stuepikene, serveringepersonalet, stuerter og butlere sannsynligvis ungarske, franske og av andre nasjonaliteter, men alle var hele tiden oppriktig serviceinnstilt, og noen ganger strakk det seg til det eksepsjonelle.

En syv dagers overfart fra Southampton til New York kostet cirka 5.700 kroner pr. person. De dyreste suitene koster rundt 22.800 kroner pr. person. www.cunard.com


 
Copyright (c)2011 | Levert av Lage Hjemmeside PRO