1 2 3
Lyst til å reise verden rundt på første klasse
– og tjene gode penger?

Les mer!
REISELIVSAKADEMIET

Blir etablert i løpet av annet halvår 2012
 
« Tilbud tilbake
Tilbud fram »  Learn more
HER KAN DIN ANNONSE STÅ!

Ta kontakt.

Interdum ullamcorper maecenas
Orci maecenas. Tincidunt tempus, integer viverra lorem praesent magna parturient  « Tilbud tilbake  Ta kontakt
Høydepunkter i Shanghai og Hangzhou

Tekst og foto: Tor Kjølberg (juni 2012)

Kineserne har konkurranseinstinkt. Begreper som lengst, høyest, hurtigst og storslagent fikk vi til fulle oppleve da vi besøkte millionbyene Shanghai og Hangzhou nylig.

reisdeliv_reiseglede_Bund_Shanghai

Etter en behagelig ti timers flytur fra Amsterdam med KLM kunne vi skimte at varmedisen hang over Shanghai før flyet gikk inn for landing på lufthavnen i Shanghai. Våre forventninger om en treg immigrasjon ble gjort fullstendig til skamme, og ikke mye senere var vi godt plassert om bord på hurtigtoget Maglev til Pudong-distriktet i sentrum av Shanghai. Allerede på toget fra lufthavnen fikk vi møte et moderne Kina der vi raste inn mot sentrum i en fart av 430 kilometer i timen. Vi tenkte vårt om regionstogene i Norge.

reiseliv_reiseglede_Maglev_Station

reiseliv_reiseglede_Hurtigtog_Shanghai

Høyt, lavt, raskest og imponerende

Vårt første møte med Shanghai var World Financial Centre som er verdens nest høyeste bygning med sine 492 meter. Den høyeste befinner seg i Dubai, men vår guide understreket at den har mast på toppen, så egentlig er det ikke verdensrekorden. – Men, forsikret han. – Bygget der ser der borte, Shanghai Tower, som er under oppføring skal være ferdig om to år. Og det blir verdens høyeste!

reiseliv_reiseglede_World_Finance_Centre_Shanghai

World Financial Centre er en flerbruksskyskraper som inneholder kontorer, hotell og konferansefasiliteter. Øverst er det utkikksområde, hvor man helst ikke skal ha høydeskrekk hvis man går på glassfeltene i golvet med utsikt rett ned til trafikken 474 meter under. Bygningen sto ferdig i 2007, og det særegne utkikkspunktet på toppen kan mest minne om en flaskeåpner. Bygget, som er tegnet av det amerikanske arkitektfirmaet Kohn Pedersen Fox fikk en arkitekturpris i 2008.

reiseliv_reiseglede_WFC_Tower

reiseliv_reiseglede_WTC_High_up

Shanghai er delt i to av elven Huangpu, som er byens lengste med sine 113 kilometer og med en gjennomsnittlig bredde på 400 meter og en dybde på ni. Det er i dag syv broer over elven og under den er det anlagt 20 tunneler. På vestsiden av elven ligger det gamle Shanghaiområdet Puxi, mens østbredden, Pudong, stort sett i sin helhet er blitt bygget opp etter 1990. Bydelen er i dag Shanghais finansdistrikt med mange imponerende skyskrapere.

reiseliv_reiseglede_Huangpu

reiseliv_reiseglede_Oriental_Pearl

Vi forflytter oss under elven gjennom Bund sightseeing tunnel fra Pudong og Oriental Pearl Radio- og televisjonstårn. Tunnelen er 648 meter lang, og moderne teknologi gjør reisen med små miljøvennlige skinnegående vogntog under elven til en selsom opplevelse. Underveis ser vi bilder og lys på veggene, og merkelige geometriske figurer dukker opp.

reiseliv_reiseglede_Bund_tunnel

Metropolen med sine 22 millioner innbyggere har 450 kilometer t-banenett, og blir dermed verdens lengste undergrunnsbanenett etter London. Det er imponerende når vi får vite at Linje 1 først sto ferdig i 1995. Banenettet har medført at offentlig transport er blitt det foretrukne befordringsmidlet i Shanghai. Bare 11 prosent av befolkningen har egen bil. Til storby å være registrerte vi at trafikken gikk ualminnelig smidig. Slik er det til sammenligning ikke i Beijing, hvor halvparten av befolkningen har egen bil, og t-banenettet på langt nær er like godt utbygd.

Det gamle Shanghai
Når du er i Shanghai må du for all del komme deg utenfor turistområdene og turistgatene og avlegge den gamle bydelen, Chinatown, et besøk. Chinatown var en gang en folkerik bydel med trange gater, livlige markeder og en avslappet livsstil. Det kan man faktisk si om bydelen den dag i dag. Den kan nesten virke som en anakronisme på livet her for et århundre siden. Kaoset, historien, forfallet og den billedskjønne elendigheten må være alle antropologers drøm og byplanleggeres mareritt.

reiseliv_reiseglede_Chinatown_Shanghai

En gang var det murer rundt bydelen, oppført i 1555 og revet i 1911. Bydelen grenser er i dag mot nord i Renmin Lu og mot sør i Zhonghua Lu. Mellom disse to gatene finner du noen av de eldste og mest sjarmerende bygninger og byliv i hele Shanghai. Bydelen overrasket oss med sine interessante butikker og gatenavn som ”Andre østre hestesti”.

reiseliv_reiseglede_Chinatown2_Ahanghai

Det er bussholdeplass ved Lao Xi Men, og der finnes de de siste restene av byporten, som en gang beskyttet Shanghai mot japanske pirater. Steinstrukturen Dajing Tower er det perfekte utgangspunkt for en oppdagelsestur i Chinatown.

reiseliv_reiseglede_Chinatown3_Shanghai 

I området kan du få med deg de rødtekkede takene til shikumen fra 1920-tallet. Shikumen betyr direkte oversatt ”steinport”. Du finner også bygninger som er karakteristiske for Quing-dynastiet med grå takstein lagt horisontalt og utsmykket med dragehoder.

Wenmiao-tempelet er det eneste gjenværende konfusiske tempelet i Shanghai. Det ble oppført i perioden 1271 – 1368 e. Kr. som Zitoing Clan-tempelet, men ble ombygget til sin nåværende form i 1855.

reiseliv_reiseglede_Chinatyown4_Shanghai

Etter overveldende inntrykk av så vel arkitektur som folkeliv og handel kan det være godt å slappe av i det 450 år gamle berømte tehuset. Har du ikke drukket te i Kina før, bør du benytte anledningen til å gjøre det på ekte kinesisk tradisjonelt vis.

reiseliv_reiseglede_Teahouse_Chinatown

Ikke langt fra Chinatown ligger den to hektar store landskapshagen, Yu Ling Long, som en tidligere guvernør brukte 60 år på å bygge. Den er en kunstig gjenskapning som representerer hele Kina. Den kalles Jadesteinsparken, men har mange ulike steinarter og vakker beplantning. Vi kan ikke annet enn å beundre de mange magnoliatrærne, som også kalles for Shanghai-trær. Parken er en relikvie fra keiser HuiZongs Song-dynasti.

reiseliv_reiseglede_Magnolia_Shanghai

Shanghai har et yrende kvelds- og natteliv, som ikke står tilbake for mangfoldet i noen annen storby vi har besøkt. Du finner det meste i Xiantiandi-området, som ligger like ved hotellet de vi bodde (se nedenfor).

reiseliv_reiseglede_Nightlife_Shanghai

Kinesisk morgenstemning
Sørg for å stå tidlig opp en dag og få med deg folkelivet i en av de store parkene i Shanghai. Vi besøkte Fuxin-parken, og allerede klokken ni om morgenen var den full av aktivitet, menn og kvinner i alle aldre, som praktiserte sine ulike former for taiji, pardans, gymnastikk, drageflyving, badminton eller andre øvelser som er ukjent for meg. Selv legekontroll kunne du få utført midt i parken, og mange eldre kinesere ville gjerne gi oss noen råd på veien om kinesisk medisin.

reiseliv_reiseglede_dancing_in_the_park

reiseliv_reiseglede_treatment_in_park

reiseliv_reiseglede_treatment_in_Park-2

Hverdagsliv i Shanghai

Vi var heldige som fikk besøke en helt vanlig kinesisk familie i sentrum av Shanghai. Far og mor bodde med sin studerende sønn og en svigermor i en tre roms leilighet. Far var drosjesjåfør og arbeidet tolv timer annenhver dag, mens mor jobbet i et supermarked og hadde samme arbeidsordning. På den måten kunne en av foreldrene alltid være hjemme.

reiseliv_reiseglede_Middelklasse_Shanghai

Boligen var ikke helt det vi er vant med fra Skandinavia, men absolutt bedre enn vi hadde forventet i en storby som Shanghai.

reiseliv_reiseglede_Living_in_Shanghai

reiseliv_reiseglede_Kitchen_in_Shanghai

Elvecruise på Huangpo

Huangpu-elven springer ut fra innsjøen Dianshan og renner ut i Yangtze-elven ved Wusongkou. Elven er et taust vitne om Shanghais historie og utvikling.

reiseliv_reiseglede_rivercruise_Shanghai

Det er et spektakulært syn å se de to hengebruene Nanpu og Yangpu som på en illusjonistisk måte ser ut som om de strekker seg over radio og tv-tårnet Oriental Pearl og nesten kan minne om to drager som spiller ball.

På vestbredden finner vi den kulturelle delen med boliger og restaurantliv, og ikke minst sine mange historiske bygninger. På østbredden finner vi som sagt den nye bydelen med sitt finansielle handelssentrum. Der finnes et mangfold av konstruksjoner i stål og glass, og hele bydelen preges av skyskrapere som forsøker å overgå hverandre, enten i høyde eller arkitektur.

reiseliv_reiseglede_skyscrapers_Shanghai

Hit kommer det skip fra hele verden, noe de mange verftene er et bevis på. I løpet av en times elvecruise med Bund som utgangspunkt, er det herlig å nyte det pulserende bylivet på land med en forfriskende øl eller leskedrikk på dekk på en langsomtgående ferge.

reiseliv_reiseglede_ferry_Shanghai

Vi reiste med Huangpu River tours.

Å handle i Shanghai
For handlelystne er Shanghai det reneste paradiset. I sentrum finner du alle internasjonale merkebutikker du kan tenke deg, uansett hva du er ute etter, og budsjettet rekker stort sett langt.

reiseliv_reiseglede_shopping_Shanghai

Mange velger et besøk i markedet Tao bao city Han City Clothing and Gift Market i 58 Nanjing West Road. Mange turister valfarter til dette fire etasjes varehuset som har det meste av merkevarer, og ikke merkevarer, til særdeles gunstige priser. Men ikke glem å prute, helst ned til under halvparten av såkalt veiledende pris.

Å bo i Shanghai
Vi bodde på Radisson New World Hotel som ligger sentralt i byen i nærheten av Brilliance Shimao International Plaza, Folkets plass og butikkområdet Nanjing gate. Det er heller ikke langt til Shanghai museum eller The Bund.

reiseliv_reiseglede_radissonblu_New_World_Shanghai

Hotellet har fire restauranter og en bar/salong. Hotellet har innendørs basseng, helsestudio, spabadekar, badstue og treningsstudio. Hotellet har 935 kvadratmeter med møte- og konferansefasiliteter.

Det er 520 gjesterom, som alle har klimaanlegg, minibar og safe med plass til PC. Litt merkelig synes vi imidlertid det var at det var åpen glassvegg mellom toalett og bad og salongdelen. Det var riktignok en motorisert persienne som kunne blende mot inn- og utsyn, men hvis noen bruker badet om natten, siver det allikevel ut forstyrrende lys. Samme løsning så vi imidlertid på flere hoteller i toppklasse i Shanghai, så det er kanskje en temporær arkitektonisk finesse.

Å spise i Shanghai
Vi spiste våre måltider på typiske Kina-restauranter med rund, dreibar bordplate. På bordet plasseres det flere typiske kinesiske retter, og det kan variere mellom åtte og et nesten udefinert antall. Som regel er det suppe, to forskjellig slags ris, nudler og deretter kan det variere mellom alt fra kylling, svinekjøtt og andre kjøttretter til sjømat og krydrete grønnsaker.

Vi besøkte blant annet en slik typisk turistrestaurant, hvor det også var opptreden, Shanghai Daijacun Restaurant.

reiseliv_reiseglede_Daijacun_Shanghai

Er det et romantisk måltid du er ute etter, anbefaler vi heller Epicure i 45. etasje på Radisson Blu Shanghai New World. Elegant og moderne, med 360 graders utsikt over Shanghai. Bestill vindusbord, for restauranten dreiser seg rundt sin egen akse en gang i timen.

reiseliv_reiseglede_Epicure_Shanghai

Det finnes for øvrig flere restauranter i Shanghai som har Michelin-stjerner. Der kan du spise utsøkte måltider til langt lavere priser enn for eksempel i Europa.

Da vi ba en av våre fastboende kontakter om å anbefale spisesteder i Shanghai, fikk vi følgende liste:

Lost Heaven on the Bund. 17 Yanon Road I Huangpu-distriktet.
Di Shui Dong. 56 Mao Ming South Road.
Yongfoo Elite. 200 Youngtoo Road.
Yang’s Fry Dumpling. 2/F, Huang Pu Hui, 269 Wujiang Lu.
Jean Georges. 4/F, 3 Zhongshan Dong Yi Lu

Neste stopp Hangzhou
Tredje dags morgen tok vi hurtigtoget fra Shanghai til Hangzhou, en tur som tar i underkant av halvannen time. Å reise med tog i Kina er en forlystelse. De er rene, hurtige og komfortable, og det serveres drikke og snacks fra vogner som regelmessig trilles gjennom vognsettene.

Hangzhou er hovedstaden og den største byen i Zhejiang-proivinsen i Øst-Kina med sine nesten ni millioner innbyggere. Byen ligger på bredden av Hangzhou Bay, 180 kilometer sørvest for Shanghai. Det er en av de mest velstående byene i hele Kina, og har i flere hundre år vært i stadig vekst. Den ligger vakkert til i naturskjønne omgivelser, og har mange attraksjoner som det er verdt å besøke. På vei med toget inn mot Hangzhou kunne vi se vakkert anlagte boliger som var et tydelig tegn på velstanden i området.

Det sies at Marco Polo skal ha sagt at Hangzhou var den vakreste byen han hadde sett i hele sitt liv.

Fredelig og naturskjønt
Et besøk til West Lake, eller Xi Hu, er en selvfølge. Innsjøen er ikke en naturlig sjø, men anlagt av kineserne, som synes å være avhengig av vakre parker til rekreasjon. Den ligger sørvest for selve bykjernen og dekker hele 60 kvadratkilometer, hvorav selve sjøen opptar 5,6 kvadratkilometer.

reiseliv_reiseglede_West_Lake_Hangzhou

Opprinnelig var det her bysenteret lå, men i dag er det Qiantang River som er blitt sentrum, ettersom sørbredden er blitt utviklet på samme måte som Pudong-distriktet i Shangahi.

reiseliv_reiseglee_West_Lake2_Hangzhou

I West Lake-området kan vi simpelthen føle roen, selv om det er lørdag og det er horder av mennesker som har søkt hit, både tilreisende og bofaste. Det urbane blir som en silhuett på den nordøstre horisonten, og fjellene ligger som syv blåner bak i tre retninger. En tilfeldig pagode og små broer i kinesisk stil skaper en ærefryktig atmosfære, der vi vandrer blant frodige trær, grønnkledde øyer og dalfører. Vi forstår godt at West Lake har inspirert kunstnere i århundrer.

reiseliv_reiseglede_West_Lake3_Hangzhou

Gå ikke glipp av Lingyin-tempelet, som er et buddhist-tempel for Chan-sekten nordvest for byen. Navnet kan bokstavelig talt oversettes til ”Tempelet for sjelens pleie”, og tempelet er et av de største og mektigske buddhisttempler i hele Kina med sine mange pagoder og grotter. På området kan du også finne flere steinutskjæringer. Den mest kjente er Feilai Feng.

reiseliv_reiseglede_lingyin-tempelet_Hangzhou

Det sies at selve tempelet er bygget av den indiske munken Huili i år 326 e. Kr., første regjeringsåret til Xianhe av Øst Jin-dynastiet (316 – 420). Som det første buddhistiske bygningskompleks i Hangzhou-distriktet fikk det en enorm status i Sørøst-Kinas buddhistiske samfunn fra 10. til 13. århundre. Linguin-tempelet er fortsatt et av de viktigste stedene for buddhistiske aktiviteter i Kinas sørøstre kystområde.

reiseliv_reiseglede_munker_i_lingyin-tempelet

Er du først i området er du nødt til å drikke longjing-te, den aller beste grønne teen, som bare kan plukkes for hånd. Det ble sagt at teen bare dyrkes i provinsen Zhejiang ved Hangzhou, i åssidene ved West Lake, og vi var der og fikk se så vel hvordan den høstes, bearbeides, traktes og drikkes. Longjing skal bety dragebrønnen, og siden brønnen befinner seg i dette området, er det naturlig at teen er oppkalt etter den. Landsbyen heter Mej Jiawu.

reiseliv_reiseglede_mej_jiawu

reiseliv_reiseglede_mej_jiawu2

reiseliv_reiseglede_mej_jiawu-3

reiseliv_reiseglede_mej_jiawu-4

Et besøk i Guozhuang gardens sto også på programmet. Den var imidlertid ikke helt ferdig for sesongen, og etter våre besøk i de vakre parkene i Shanghai, ble det et besøk som vi godt kunne ha unnvært.

Forestillingen ”Impression West Lake” av Zhang Yimo, som vi fikk oppleve senere i den vakre sommerkvelden, ville vi for all del ikke ha unnvært. Har du ikke hørt om Zhang Yimou? Hvis du så åpningen av de Olympiske sommerlekene i 2008 hadde en av de største filmregisørene i Kina, nettop Zhang Yimo, ansvaret for den oppsetningen. Vi forventet oss derfor mye, og forventningene ble mer enn innfridd. Det kan bare uttrykkes med superlativene, vakkert og storslagent.

reiseliv_reiseglede_impression_West_Lake

Selve scenen er bygget tre centimeter under selve vannoverflaten, og når sangerne og danserne, og det var mange av dem, beveget seg omkring på scenen så det ut som om de gikk på vannet. Selve historien bygger på en Hangzhou-legende, som er en slags kinesisk utgave av Romeo og Julie. Her var det dans, musikk og sceneskift i og utenfor selve scenen. Det ble en trolsk, nesten uvirkelig forestilling der regisøren visste å utnytte sjøen og omgivelsene med lyssetting på en slik måte at det burde gi inspirasjon til scenekunstnere over hele verden. Er du i området, må du for all del ikke gå glipp av ”Impression West Lake”.

reiseliv_reiseglede_impression_west_Lake-2



Å bo i Hangzhou

Vi besøkte Sofitel Hangzhou Westlake. Det var et sjarmerende hotell like ved sjøen, og et absolutt godt valg hvis det er ro og fred som skal prioriteres.

reiseliv_reiseglede_sofitel_hangzhou

Vi valgte å bo mer sentralt i byen, på Ramada Plaza Hangzhou Haihua. Hotellet bar noe preg av alder, og det var ikke fritt for røykelukt i enkelte av korridorene. Røykeforbud på rommene var tydeligvis ikke innført enda. Betjeningen var imidlertid særdeles serviceinnstilt, og vår ene overnatting der ga oss gode krefter til hjemreisen neste dag.

Å spise i Hangzhou
Også her inntok vi middagen omkring det runde bord. Det var kanskje fordi det var vår siste middag i Kina at det ble disket opp med ekstra retter, og sammenlignet med rettene vi fikk på tilsvarende steder i Shanghai var dette et festmåltid. Et ikke helt enkelt navn på denne restauranten, Hangzhou Huazhong Cheng Quxiangju, men den ligger vakkert til på selve bredden av West Lake.

resieliv_reiseglede_Hangzhou_dinner

Tilbake
Tre dager, fulle av inntrykk og opplevelser, er snart over. Det er blitt søndag morgen, og vi blir kjørt til den moderne og effektive flyhavnen utenfor Hangzhou sentrum.

Reiserute:
Utreise fra Oslo Lufthavn Gardermoen onsdag kl. 14:20. Flybytte i Amsterdam og ankomst Shanghai Pudong torsdag kl. 10:05. Hjemreise: Avgang Hangzhou søndag kl. 13:10. Flybutte i Amsterdam og ankomst Oslo Lufthavn Gardermoen søndag kl. 22:35.

Takk
Vi takker Kinareiser som har satt sammen et tett og allsidig program, KLM som fløy oss behagelig tur retur med hyggelig betjening og rikkelig og god servering på hele turen og PATA som initiativtager og organisator av turen.

KinaReiser
KinaReiser AS ble opprettet midt på 1980-tallet av foreningen Vennesambandet Norge-Kina. Fra å¨være et lite byrå med tre ansatte og en beskjeden omsetning har byrået med kontor i Oslo i dag 13 ansatte i Oslo og Beijing. Selskapet er heleid av ekteparet Anne Krogh og Kjetil Krane.

- Vi har andre destinasjoner enn Kina i dag, forteller Toril Wara i Kinareiser, - men Kina er fortsatt vårt spesialfelt, og reisende dit øker stadig. Vi er også den eneste turoperatøren som har eget representasjonskontor i Kina. Det ble opprettet i 1993. Siden det er både nordmenn og kinesere ansatt i selskapet, og vi har jevnlig kontakt med hverandre, utvikler vi hele tiden våre tilbud i denne spennende verdensdelen. Vi arrangerer både skreddersydde turer og standard gruppereiser og enkeltreiser. Våre reiseledere er både kunnskapsrike og serviceinnstilt, og vil det beste for sine gjester, avslutter Vara.

reiseliv_reiseglede_Toril_Vara_Kinareiser

KinaReiser arrangerer også turer til Mongolia, Russland, India, Thailand, Vietnam, Laos, Kambodsja, Myanmar (Burma), Nepal, Bhutan, Japan og Taiwan.

KLM
AIR FRANCE KLM flyr på seks flyplasser i Norge; Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand og Torp. På sommerprogrammet i år er det hele 27 daglige avhanger ut av Norge.

- Det er det høyeste antallet noensinne, sier Account Manager Business Eva Haarvik Robson i KLM. –Av disse er 24 KLM-avganger til Amsterdam mens AIR FRANCE har tre daglige avganger Oslo – Paris.

AFKL er også generalsalgsagent for amerikanske Delta og eier i tillegg 25 prosent av AlItalia, og til sammen flyr gruppen til mer enn 900 destinasjoner over hele verden. 80 prosent av passasjerene som flyr ut av Norge skal med videre flyforbindelse og reiser via Schiphol i Amsterdam. I 2011 passerte det flere norske passasjerer over Schiphol enn over Kastrup i København.

AFKL har satset stort i Kina og flyr nå til hele ni destinasjoner der. Til sammen har selskapet mer enn 90 ukentlige avganger fra Europa til Kina, og det blir dermed den største europeiske aktøren på Kina.

- Vær oppmerksom på selskapets Economy Comfort-klasse. Det er en mellomklasse som bare koster litt ekstra, men gir bedre benplass og større liggekomfort, avslutter Haarvik Robson.

reiseliv_reiseglede_Eva_Haarvik_Robson_KLM

PATA
Det var PATA Norway Chapter, en del av PATA International, som organiserte denne Kinareisen i samarbeid med sine partnere, KinaReiser og KLM. PATA er en non-profit interesseorganisasjon som har til hensikt å skape interesse og promotere Asia og Stillehavsområdene blant reisebyråer, turoperatører, flyselskaper og andre personer og organisasjoner innen reiselivsbransjen med interesse for og trafikk til disse områdene.

Tips
Ønsker du å vite mer om den flytypen du skal reise med? Gå inn og sjekk Seatguru. Har du flightnummer, finner Seatguru hva slags flytype du reiser med.
 
Copyright (c)2011 | Levert av Lage Hjemmeside PRO