1 2 3
Lyst til å reise verden rundt på første klasse
– og tjene gode penger?

Les mer!
REISELIVSAKADEMIET

Blir etablert i løpet av annet halvår 2012
 
« Tilbud tilbake
Tilbud fram »  Learn more
HER KAN DIN ANNONSE STÅ!

Ta kontakt.

Interdum ullamcorper maecenas
Orci maecenas. Tincidunt tempus, integer viverra lorem praesent magna parturient  « Tilbud tilbake  Ta kontakt
Hurtigruten – verdens vakreste sjøreise

Tekst og foto: Tor Kjølberg

Slik heter det i alle fall i reklamen, og vi var med MS Finnmarken fra Bergen til Tromsø for å sjekke påstanden. Om bord var det hovedsakelig briter og tyskere, mange på jakt etter nordlyset.

Historie
18. mai 1893 signerte staten og Vesteraalens Dampskibsselskab en fire års kontrakt som ga selskapet støtte til en ukentlig seiling mellom Trondheim og Hammerfest om sommeren og Trondheim og Tromsø om vinteren. Det ga kystbefolkningen og næringslivet mulighet til kontakt på en helt ny måte.

Før den tid hadde kaptein Richard Widt og hans loser ført nøyaktige notater om kurs, fart og tid på strekningen. Juli kl. 03.30 ankret DS Vesteraalen på havna en halv time før rutetid, derfor navnet Hurtigruten.

Siden den gang har flere rederier og mer enn 70 skip vært brukt i Hurtigrutetrafikken i løpet av 100 år, og grunnlaget for turisme, i tillegg til frakt av gods, post og lokalbefolkning, ble nesten helt fra starten grunnlag for driften.

I dag er det 11 skip som reiser distansen Bergen – Hammerfest – Bergen, en tur som tar 11 dager. Det betyr at det hver eneste dag er et hurtigruteskip som anløper en av de 34 anløpshavnene underveis.

MS Finnmarken
MS Finnmarken er bygd i 2002, er 138,5 meter lang og 21,5 meter på det bredeste. Det er et av de største hurtigruteskipene.

Reiseliv reiseglede Finnmarken i Ålesund

Det er andre gang Kaptein Kai Albrigtsen er kaptein på Finnmarken etter at han seilte den ned til Australia i 2011, hvor det har fungert som hotellskip for oljebransjen. Men han var også kaptein på jomfruturen etter at skipet ble døpt i 2002. Til å begynne med seilte han som førstestyrmann. Han har arbeidet som offiser i Hurtigruten i 31 år.

reiseliv reiseglede Kaptein Kai Albrigtsen

- Før var det få passasjerer på skipet om vinteren. Nå har turismen tatt seg opp, og jeg synes personlig at det er blitt mer spennende å seile vinterstid. Nå er jeg på jakt etter lyset i nord, forteller han. – Ikke bare nordlyset.

Fleksibilitet
Mange turister velger å være med Hurtigruten de 11 dagene det tar tur retur Bergen, og de deltar på en eller flere utflukter underveis. Tilbudene øker stadig, og i den siste tiden har reisende på vinterstid økt kraftig. Ruten er lagt opp slikt at havner som besøkes om natten på nordgående tur besøkes om dagen på sørgående reise. På den måten får man med seg hele spekteret av den vakre norgeskysten på en og samme reise.

Turister som ønsker å se spesielle strekninger av norskekysten kan imidlertid velge å være med på deler av turen. De kan for eksempel som oss gå om bord i Bergen og avslutte reisen i Tromsø, en strekning som gjøres med fire overnattinger. Har man bil med om bord, kan man enten returnere eller reise videre til lands. Om ønskelig kan man ta igjen skipet i en annen havn eller gå om bord i et av de andre hurtigruteskipene. Det gjorde vi da vi tok buss fra Stamsund for å være med på vikingfest, og tok skipet igjen i Svolvær (se nedenfor under ’utflukter’).

Fornøyde passasjerer
De fleste som har reist med Hurtigruten forteller om den vakre kysten, lyset og den gode atmosfæren om bord.

Det går en historie om en fisker utenfor Harstad som var så fornøyd at han har seilt hele strekningen opp og ned 100 ganger. En gang han kom tilbake til Harstad etter 11 dagers tur var bussen hans videre gått. Da tok han like godt en ny 11 dagers tur og regnet med at bussen ville være i rute ved retur. Han hadde sitt eget juletre på lugaren som mannskapet måtte pynte når han kom om bord ved juletider.

Det er mange som ønsker å reise med Hurtigruten. Det gjorde også et eldre ektepar nordpå. De la til side litt penger hvert år slik at de endelig hadde råd til å ta en tur. Det første mannen gjorde da han kom om bord var å gå på lugaren og kose seg. Kona derimot ville se båten og vandret omkring fra dekk til dekk. På sin vei traff hun kapteinen som hun kom i snakk med. Hun fortalte at de hadde spart penger i mange år for å kunne være med Hurtigruten. Kapteinen ble så betatt av historien at han inviterte ekteparet til middag ved kapteinens bord. Kona løp gledesstrålende ned til mannen i lugaren og fortalte at de var invitert til middag.

- Nei, gjør vi ikke, svarte mannen. – Her har vi spart penger i mange år, og da skal vi farsken ikke spise sammen med mannskapet!

På jakt etter nordlyset
De fleste turistene om bord på denne turen ønsket mest av alt å se nordlyset. Det hadde imidlertid vært delvis skyet og nedbør på veien nordover fra Trondheim, så optimismen var etter hvert ikke altfor stor. Jubel ble det imidlertid da det ble meldt om nordlys fra broen da vi passerte Raftsundstredet og skulle beskue utløpet til Trollfjorden. Om sommeren går skipet inn i selve fjorden og snur, men om vinteren er det fare for at det faller is fra fjellet, så vi måtte nøye oss med å seile så tett inntil utløpet som mulig. Kombinasjonen av Trollfjorden og nordlys skapte jubelstemning om bord.

En reise i smakenes verden
Norske mattradisjoner er som naturen langs vår langstrakte kyst, variert, særpreget og laget av ferske, rene råvarer. Dette ønsker Hurtigruten å vise sine reisende, og har laget en middagsmeny for hver dag båten er underveis, knyttet til kyststrekningen.

For dem som ønsker det finnes det også et tilpasset vinsortiment. Hurtigrutens egenimporterte rød- og hvitviner fra Portugal kan imidlertid absolutt anbefales.

Dag 1
Bergen ble et sted hvor norske råvarer møtte kontinentets kulinariske godbiter, og reisen fra Bergen begynner med en bugnende middagsbuffé som består av de beste råvarer fra det norske og internasjonale kjøkken.

Dag 2
På strekningen Ålesund – Molde serveres klippfiskbolinhos med en smakfull ruccolosalat til forrett. Rundt klippfiskhovedstaden Ålesund ble torsken opprinnelig tørket på klipper, derav navnet klippfisk.

reiseliv reiseglede Klippfiskbolinhos

Hovedretten er gårdskylling servert med byggrynsotto, og til dessert er det sjokoladefondant med pæresorbé.

reiseliv reiseglede gårdskylling

reiseliv reiseglede sjokoladefondant

Dag 3
Så er vi på vei fra Trondheim til Rørvik. Dagens middagsmeny består av blomkålsuppe med strimlet spekeskinke til forrett og skinnbakt ørretfilet servert med rotgrønnsaker som hovedrett.

reiseliv reiseglede skinnbakt ørretfilet

Til dessert serveres panacotta laget på norsk tjukkmelk. Navnet tjukkmelk kommer fra den fyldige konsistensen som ble hjulpet fram ved bruk av tettegras. Blad fra tettegrasplanten ble lagt i små treskåler før lunken nymelk ble helt over. På et lunt sted sto melken og stivnet til den var klar til bruk. Som barn husker jeg at vi kalte det melkering. Men det var den gang vi kunne kjøpe melken direkte fra bonden.

reiseliv reiseglede nordsk tjukkmelk

Dag 4
Vi er kommet til Bodø og skal videre til Svolvær. Som forrett på dagens middagsmeny står Selbu Blå på bladsalat, servert med multesirup. Den norske blåmuggosten ble utviklet over en periode på 100 år. I motsetning til Roquefort, som lages på sauemelk, brukes kumelk i norsk blåmuggost.

Hovedrett er brassert oksebryst med tilslørte bondepiker til dessert.

Dag 5
Vi er kommet til Tromsø og etter en grønnertesuppe som forrett serveres grillet tørrfisk med potetpuré, portosalsa og bacon. Å tørke mat er verdens eldste kjente konserveringsmetode, og tørket fisk kan holde seg i årevis. Den grillede tørrfisken som serveres i dag har ligget i bløt en uke, og det er en nytelse å smake hvordan en eldgammel konserveringsmetode fortsatt frembringer gourmetmat.

Til dessert servers frisk ostekake.

Dag 6
Vi er kommet til Nordkapp, og hva egner seg vel bedre enn en Nordkapp buffé.

”Kongekrabben er bedre enn hummer, og det beste fra Russland – noensinne,” sa Bent Stiansen, verdensmester i kokkekunst. Om du er enig i uttalelsen får du anledning til å prøve nå.

Dag 7
Velkommen til Kirkenes! Dagens middagsmeny består av Barentssalat, hjortemedaljonger og bringebær under rømmen. Det er lagt spesielt vekt på landsdelens poteter, grønnsaker og urter, som sies å ha ekstra mye smak og aroma. Kjølig klima, rolig veksttempo og mye lys får fram det beste i jordbruksproduktene.

Dag 8
Vi går fra kai i Hammerfest, verdens nordligste by. I dag serverer kjøkkenet akevittgravet reinsdyrplomme med urtesalat som forrett. Hovedretten er ishavsrøye med asparges, roswaldpotet og hollandiasesaus.

I lang tid var ishavsrøye en kulinarisk hemmelighet forbeholdt noen få heldige. En liten og kvalitetsbevisst oppdrettsnæring har imidlertid sørget for at flere kan nyte denne delikatessen, også passasjerene på Hurtigruten.

Middagen avsluttes med norsk blåbærparfait.

Dag 9
Vi seiler i Vesterålen, og dagens middagsmeny frister med potet- og purreløkssuppe som forrett. Hovedretten er ovnsdampet hyserullade med sauterte grønnsaker, syrlig tomatsjy og bakt mandelpotet.

”Hun er forfengelig, vakker og spennende og skinnende hvit. Ja, rett og slett deilig. Og hun dukker gjerne opp i kongelig lag.” Det er hysa som er blitt omtalt i slike ordelag. Hysa gyter blant annet i Vesterålen og er dermed et naturlig valg på dagens meny.

Til dessert rabarbra- og jordbærsuppe med butterdeig og rømme.

Dag 10
Vi seiler sørover og er kommet til Helgelandskysten, og middagens forrett er Vikingwraps med marinert, krydret og lettrøkt laks med rømme og salat.

Norge er verdens største produsent av laks, så det skulle bare mange at ikke passasjerene på Hurtigruten skulle få en smak av denne delikatessen.

Hovedretten er klassisk pepperbiff, og skipets isbombe serveres til dessert.

Dag 11
Vi seiler fra Trondheim til Bergen, og er snart tilbake ved utgangspunktet, Bergen. Ikke noe er mer naturlig nå enn å servere Hurtigrutens klassiske fiskesuppe.

I suppen finner du smakfulle biter av det som ikke uten grunn er blitt kalt for ”kjærlighetsfisken”.

Utflukter underveis
Hurtigruten har 34 anløp på en 11 dagers seiling. Noen av disse er korte, og det blir ikke tid til utflukter med mindre man går av og velger å ta en annen båt eller ta igjen båten ved et senere anløp.

Anløp som skjer om natten nordover blir besøkt på dagtid sørover. På den måten er det mulig å få med seg hele kysten på en 11 dagers seiling. Om sommeren, når det er lyst hele natten, er det heller snakk om hvor mye søvn en trenger.

På vår tur fra Bergen til Tromsø deltok vi på fire utflukter.

Jugendbyen Ålesund
Ålesund er etter vår mening kanskje den vakreste byen i Norge. En katastrofal bybrann i 1904 etterlot hele Ålesund by i aske. Gjenoppbyggingen skapte et av Europas mest karakteristiske bygningsmiljøer i jugendstil. Så har da byen også fått sitt eget Jugendstilsenter, som er verdt et besøk.

reiseliv reiseglede Ålesund 

Apotekutsalget, som tilhørte apoteker J. A. Øwre, er inngangspartiet til Jugendstilsenteret. I andre etasje finner du apoteker Øwres staselige spisestue nennsomt restaurert og dekket til fest. Multimedieprogrammet ”Den nye kunsten” gir en god innføring i den internasjonale jugendstilens bakgrunn, kunst, design og arkitektur.

reiseliv reiseglede Øwres spisestue Ålesund

Gjenstandsutstillingen ”Den vakre jugendstilen” viser en rekke arbeider av fremstående norske og europeiske jugendstilkunstnere, blant annet Gallé, Mackintosh, Toulouse-Lautrec, Hoffmann, Munthe Bull, van de Velde og Knox.

Vi fikk også med oss den spektakulære utsikten fra utsiktsrestauranten Aksla.

reiseliv reiseglede Aksla Ålesund

Byvandring i Trondheim
I Norges opprinnelige hovedstad vandret vi fra kaia gjennom de opprinnelige vikingbosettingsstedene og sentrum til Nidarosdomen, og tilbake til skipet gjennom Bakklandet. Bakklandets sjarmerende trebebyggelse er blitt bevart fordi byens borgere protesterte høylytt da lokale myndigheter ville rive bygningsmassen og fornye bydelen.

reiseliv reiseglede Bybroen Trondheim

Det var vinter og holkeføre i Trondheim, og vi var ikke imponert over veimyndighetenes vedlikehold. Spesielt ille var det rundt Nidarosdomen, som burde tatt mer hensyn til så vel innbyggere som turister.

reiseliv reiseglede Nidarosdomen

Norsk Luftfartsmuseum i Bodø
Museet er formet som en gigantisk flypropell og inneholder mange luftige opplevelser. Utstillingen, som omfatter militær og sivil luftfartshistorie er fordelt på omkring 10.000 kvadratmeter og er den største utstillingen innen luftfart i Norden. Nå er det i tillegg planlagt en hel hangar som skal vise gjenstander knyttet til den kalde krigen.

Lofoten Vikingmuseum
Vi ankom Stamsund og tok buss til Lofoten Vikingmuseum, som er det største kjente hus fra vikingtiden. Høvdingens hus er gjenskapt i full størrelse, og her fikk vi delta i en offerseremoni i håp om at solen ville vende tilbake og forhindre ragnarok. Det ble servert ekte mjød og fårekjøtt som skulle spises med skje og tollekniv. Kanskje vel mye turistinnslag, men det ble en hyggelig kveld. Vi innhentet skipet som i mellomtiden hadde gått til Svolvær.

reiseliv reiseglede Vikingmuseet i Lofoten

reiseliv reiseglede Vikingmåltid



Det finnes mange alternative utflukter på reisen, og satdig nye legges til.

Ekspedisjoner til Antarktis
I 2007 fikk Hurtigrutens flåte et helt nytt, moderne ekspedisjonsskip. Det raske skipet Fram er gradert til isklasse 1B og er spesielt utstyrt for utforsking i kalde polarhav. Om sommeren setter MS Fram kursen mot Grønland og Svalbard, og i vintersesongen gjennomfører det en tur til Antarktis. MS Fram seiler også utenfor antarktiske og arktiske områder på spennende tokter over hele verden. I likhet med Hurtigrutens skip er det naturopplevelsene som står i fokus. Turene gjennomføres med erfarne ekspedisjonsteam, og passasjerene får innsikt i flora, fauna, historie og kultur på hver destinasjon gjennom foredrag som holdes av spesialister.

Les om boken Bergen - Kirkenes servert på serviett

Les mer om Hurtigruten her.
 
Copyright (c)2011 | Levert av Lage Hjemmeside PRO