1 2 3
Lyst til å reise verden rundt på første klasse
– og tjene gode penger?

Les mer!
REISELIVSAKADEMIET

Blir etablert i løpet av annet halvår 2012
 
« Tilbud tilbake
Tilbud fram »  Learn more
HER KAN DIN ANNONSE STÅ!

Ta kontakt.

Interdum ullamcorper maecenas
Orci maecenas. Tincidunt tempus, integer viverra lorem praesent magna parturient  « Tilbud tilbake  Ta kontakt
Flyreiser for eldre

De fleste reisende synes at flyreiser kan være anstrengende. Men mens noen av oss klager over dårlig benplass mellom seteradende og lange sikkerhetskøer, kan bare det å finne fram på enkelte flyplasser være en krevende oppgave for eldre passasjerer.

- Det finnes ingen regler for pensjonister på reise, sa Jill Rosenberg, gruppeleder for AAA New York, som har opplevd hvordan sin egen svigermor og eldre kunder har slitt seg gjennom innsjekking og sikkerhetskøer.

Eldre passasjerer med alvorlige helseproblemer har imidlertid noen rettigheter. The Air Carrier Acess Act gir rettigheter for flypassasjerer med fysiske eller mentale svakheter, uansett alder. Passasjerer med emfysem kan for eksempel fly med portabel oksygenbeholder. En oppdatering av luftfartsreglene ble iverksatt i 2009. Det heter det blant annet at flypassasjerer i rullestol må behandles særskilt.

Vi forstår imidlertid at eldre reisende som beveger seg langsommere, og ikke har noen sykdom, ofte opplever flyplasser som skremmende.

Hva kan så gjøres for de eldre, eller hva kan de selv gjøre, i de forskjellige stadier av en flyreise, for at den skal bli mindre utfordrende?

Bestilling
Eksperter anbefaler at det stilles så mange krav som mulig ved selve flybestillingen, for eksempel hurtig innsjekking og seter med ekstra benplass. Slike seter er gjerne helt fremst i flyene eller sterkt etterspurte, og det kan hjelpe passasjerene å ha med seg en legeerklæring som de kan vise fram ved innsjekking. Det er ikke godt nok bare å si at man er gammel og har lidelser.

Passasjerer som trenger rullestol bør be om dem ved bestilling. Selv om trafikkmyndighetene kan straffe flyselskap for ikke å ha rullestoler tilgjengelige, er det ikke nødvendig å utsette seg for at alle en sjelden gang er i bruk samtidig. Rullestol ved ankomst bør også være forhåndsbestilt.

Eldre passasjerer som ikke bruker rullestol, men har problemer med å gå, kan be om å bli kjørt med elektrisk flyplasstransport.

Bransjefolk sier at det ikke lønner seg å bestille plass i business eller første klasse, siden flypersonellet der ikke har noe mer erfaring i å behandle eldre flypassasjerer. En av våre kolleger som har ansvar for opplæring i flyselskaper sier at ”passasjerer får samme medisinske hjelp på et fly uansett hvilken klasse de flyr.”

Flyselskapet Norwegian krever uforståelig nok at rullestolbrukere må kjøpe en ekstra billett til ledsager for å få reise med selskapet. Lars Ødegård i Norges Handikapforbund mener dette er et klart brudd med reglene.

Innsjekking
I Thomas Cook Airlines Scanidnavia har de følgende retningslinjer:

Det er viktig at man allerede ved bestilling av reisen informerer reisearrangøren om hvem som er bevegelseshemmet og har behov for hjelp. Reisearrangøren legger denne informasjonen inn i bestillingen og videresender den til flyselskapet. Følgende informasjon kan legges inn:

- Passasjeren kan kun gå kortere distanser.
- Passasjeren kan ikke gå trapper.
- Passasjeren kan ikke gå.

Ovenstående registrering medfører automatisk assistanse med rullestol på lufthavnen.

For å kunne gå ombord i fred og ro før de andre passasjerene ber selskapet om at de som er bevegelseshemmet eller har andre spesielle behov møter ved utgangen i god tid, senest en time før avgang.

Er det snakk om en person som ikke kan gå, kan det følge en hjelper med på reisen.

Det spesialutdannede flyplasspersonalet vil hjelpe passasjeren ombord i flyet. Gi beskjed ved innsjekkingen om hvilket behov det er for assistanse.

Sikkerhet og boarding
Flypassasjerer bør informere sikkerhetspersonell om eventuelle medisinske forhold. Passasjer, uansett alder, burde aldri bli bedt om inspeksjon av medisinsk utstyr, for eksempel kolostomipose eller at et støttekorsett må kjøres gjennom en skanner. Hvis det skulle skje, bør passasjeren få navnet på sikkerhetsmedarbeideren og klage til sikkerhetsadministrasjonen.

Flyselskapene tillater eldre passasjerer å bli eskortert av en ledsager gjennom sikkerhetskontrollen og til gaten, så lenge eskorten oppgir fullt navn, fødselsdato og fremlegger godkjent ID. Det hjelper imidlertid å gi beskjed en dag i forveien, for sikkerhetsrutinene er strenge, og det tillates bare en ledsager.

Ankomst
Det lønner seg for eldre passasjerer å slippe de andre reisende med flyet ut først slik at flypersonalet kan hjelpe dem med håndbagasje og eskortere dem ut av flyet.

Et familiemedlem kan få tillatelse til å møte eldre passasjerer ved ankomstgaten, men det bør gis 48 timers varsel, og familiemedlemmet bør være på plass en time før flyets ankomst.

Stort sett er det enkelt å arrangere en mindre anstrengende reise for eldre mennesker. Det handler om å planlegge i god tid. Flyselskapene er stort sett innstilt på å gi god service, og man skal aldri være redd for å be mannskapet om bord om hjelp.
 
Copyright (c)2011 | Levert av Lage Hjemmeside PRO