1 2 3
Lyst til å reise verden rundt på første klasse
– og tjene gode penger?

Les mer!
REISELIVSAKADEMIET

Blir etablert i løpet av annet halvår 2012
 
« Tilbud tilbake
Tilbud fram »  Learn more
HER KAN DIN ANNONSE STÅ!

Ta kontakt.

Interdum ullamcorper maecenas
Orci maecenas. Tincidunt tempus, integer viverra lorem praesent magna parturient  « Tilbud tilbake  Ta kontakt
Hvordan unngå jetlag?

Hvorfor føler folk seg slitne etter en lang flytur? Du har sikkert lurt på hvorfor du har følt deg utslitt etter en lang flyreise. Denne korte artikkelen setter fokus på noen av årsakene.

Vi skal ikke diskutere fenomenet jetlag i denne artikkelen, selv om det utvilsomt er opphavet til en del av påkjenningene ved lange flyturer. Tidssoner påvirker riktignok graden av tretthet, men noen ganger er det en påkjenning å fly, uansett retning.

En av de viktigste grunnene kan være atmosfæretrykket i flykabinen. Kabintrykket styres individuelt. Standardtrykket er trykket ved 8.000 fot enten flyet flyr i 8.000 fot eller 33.000 fot, noe som gir samme resultat som om man er aktiv i høyfjellet. Hvis du har vært i fjellhøyder på mer enn 3.000 meter, kan tynn luft påvirke energien. Du får i deg langt mindre oksygen hver gang du puster inn på grunn av det reduserte lufttrykket, og redusert oksygennivå gjør at hjernen påvirkes og skaper svimmelhet eller tretthet.

Når du er i høyder, spesielt over 8.000 fot, bør du ta hensyn til helsen. Det behøver ikke å være slitsomt, men fører ofte til samme utmattelse som å fly langt.

Den resirkulerte luften i et fly er ganske tørr. Luftfuktigheten i et fly kan sammenlignes med ørkenluft. Kombinasjonen av mindre oksygen hver gang man trekker pusten og den tørre luften kan medvirke til utmattelse etter en lengre flytur.

Hva kan gjøres for å unngå dette? Sørg for ikke å bli dehydrert. Fulle fly gjør at det ofte er et slit å komme på toalettet. Du bør allikevel komme deg opp fra flysetet og spasere litt i midtganene, særlig på lengre distanser.

Koffeinholdige drikker og alkohol bør unngås, for det virker dehydrerende, og sammen med tørr luft forsterker effekten seg. En drink for å slappe av skader ikke, men sørg heller for å få i deg drikker uten alkohol eller koffein.

Forsøk å spise godt avbalansert mat og unngå fett. Det kan riktignok være vanskelig med alle fristelsene på dagens flyplasser, men hvis mulig, få i deg et næringsrikt måltid.

Forsøk å være aktiv i setet. Beveg bena dine og rist på føtter og legger. Pust dyp og sitt godt oppreist i setet. Dype innåndinger gjør kroppen bedre i stand til å oppta mer av det tiltrengte oksygenet. Plasser en våt papirserviett over munnen når du puster dypt inn. Da avdemper du den tørre luften. Det hjelper kanskje ikke på tretthetsfølelsen, men nesegangene vil ikke føles så tørre.

Du vil sannsynligvis allikevel føle deg sliten etter en reise, men disse rådene kan bidra til mindre jetlag. Enten du er på forretningsreise eller ferie, forsøk å slappe litt av når du er fremme. Det kan gjøre underverker.
 
Copyright (c)2011 | Levert av Lage Hjemmeside PRO